ПОЛОЖЕННЯ
ПРО РЕНТГЕНДІАГНОСТИЧНЕ ВІДДІЛЕННЯ
- ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
- Рентгенодіагностичне відділення є окремим структурним підрозділом лікувально-профілактичного закладу.
- Відділення об’єднує рентгенодіагностичні кабінети, у тому числі флюорографії, кабінет ультразвукової діагностики, (кабінет) ендоскопії.
- Відділення організовується при наявності у його складі не менш ніж 3 лікарів і очолюється завідуючим, лікарем-рентгенологом першої або вищої кваліфікаційної категорії.
- У своїй діяльності персонал відділення керується Законом України „Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку”, Положенням про рентгенодіагностичне відділення, Положенням кабінет ультразвукової діагностики, Положенням про кабінет ендоскопії, директивними документами МОЗ України, розпорядженнями адміністрації поліклініки, органів санепіднагляду та радіаційного контролю, рекомендаціями головних позаштатних фахівця із рентгенодіагностики, ультразвукової діагностики, ендоскопії.
- ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ
- Надання кваліфікованої рентгенодіагностичної допомоги, проведення кваліфікованого ультразвукового обстеження із застосуванням (при наявності умов) інтервенційних методів, забезпечення потреб населення в усіх основних видах ендоскопічних досліджень, маніпуляцій та операцій.
- Проведення профілактичних флюорографічних обстежень населення відповідно до Інструкції про проведення флюорографічних обстежень, затвердженої наказом МОЗ України від 29.07.96р. №233 „Про затвердження інструкцій щодо надання медико-санітарної допомоги хворим на туберкульоз”.
- Впровадження комплексних методів рентгенологічного дослідження з залученням лікарів інших спеціальностей, впровадження у практику нових високоефективних методів досліджень, у тому числі спеціальних (допплерографія, інтраопераційна ехографія, методики з контрастуванням тощо), освоєння та впровадження в практику роботи нових методів діагностичної та лікувальної ендоскопії, згідно з профілем та рівнем лікувально-профілактичного закладу.
- Виявлення та аналіз причин розбіжностей рентгенологічних висновків, ультразвукових, ендоскопічних обстежень із результатами інших діагностичних, клінічних та морфологічних досліджень.
- Підвищення кваліфікації персоналу відділення.
- Участь у проведенні клінічних розборів, клініко-рентгенологічних і патологоанатомічних конференцій.
- Систематичний аналіз якісних та кількісних показників відділення.
- Впровадження заходів, спрямованих на дотримання правил техніки безпеки, виконання вимог радіаційної безпеки, забезпечення гарантії якості рентгенодіагностичних досліджень, ультразвукових, ендоскопічних обстежень.
- Реєстрація та облік обстежених, надання висновків за результатами обстежень, збереження матеріальних цінностей і ведення архіву.
- Розрахунок та реєстрація променевого навантаження на пацієнтів та персонал відділення.
- Підготовка та оформлення статистичної звітності з питань рентгенодіагностики, ультразвукової діагностики, ендоскопії та надання на вимогу керівництва необхідної інформації.
- Збір, зберігання та здача відходів, які містять срібло.
- ПРИМІЩЕННЯ ТА ШТАТИ
- Перелік приміщень рентгенодіагностичного відділення визначається діючими будівельними нормами і правилами (БНіП) та санітарними правилами і нормами на проектування лікувально-профілактичних установ (СанПіН).
- Штати медичного персоналу рентгенодіагностичного відділення встановлюються згідно із Штатними нормативами відділень рентгенодіагностики в лікувально-профілактичних закладах системи МОЗ України.
- Посада завідуючого відділення встановлюється при наявності у штаті не менше 3-х посад лікарів-рентгенологів замість 0,5 посади лікаря-рентгенолога. Посада старшого рентгенлаборанта відділення встановлюється відповідно до посади завідуючого замість 0,5 посади рентгенлаборанта.
- ОРГАНІЗАЦІЯ РОБОТИ
- Завідуючий відділенням рентгенодіагностики підпорядкований безпосередньо керівництву поліклініки.
- У своїй роботі персонал відділення керується цим Положенням, іншими нормативними документами.
- Діяльність персоналу регламентується його функціональними обов’язками, які випливають із завдань, що покладені на відділення. Вони складаються завідуючим і затверджуються за підлеглістю.
ПОЛОЖЕННЯ
ПРО ВІДДІЛЕННЯ (КАБІНЕТ) ЕНДОСКОПІЇ
- Відділення (кабінет) ендоскопії може входити до складу діагностичних підрозділів, клінічних відділень та ін. або існувати як самостійний підрозділ установи
- Керівництво відділенням (кабінетом) ендоскопії здійснюється завідуючим.
- Діяльність відділення (кабінету) ендоскопії регламентується відповідними нормативними документами та положенням про відділення (кабінет).
- Відділення (кабінет) ендоскопії утворюється з метою підвищення якості обстежень пацієнтів та раціональнішого використання ендоскопічної апаратури і кадрів.
- При наявності в області, місті декількох ендоскопічних відділень одне з них може виконувати функцію організаційно-методичного центру з ендоскопії.
- Ендоскопічні відділення, забезпечені висококваліфікованими кадрами (які мають вчений ступінь, вищу атестаційну категорію) та навчальною апаратурою, можуть бути базою для проведення курсів інформації та стажування.
- Основними завданнями відділення (кабінету) ендоскопії є:
- повніше забезпечення потреб населення в усіх основних видах ендоскопічних досліджень, маніпуляцій та операцій;
- раціональне та ефективне використання високовартісного ендоскопічного обладнання;
- використання в практиці нових, сучасних, найінформативніших методів діагностики та лікування.
- Згідно з завданнями відділення (кабінет) ендоскопії здійснює:
- діагностичні дослідження та надання за їх результатами висновків;
- лікувальні ендоскопічні та хірургічні операції;
- освоєння та впровадження в практику своєї роботи нових методів діагностичної та лікувальної ендоскопії, згідно з профілем та рівнем лікувально-профілактичного закладу;
- невідкладну медичну допомогу у разі виникнення ускладнень при ендоскопічних обстеженнях та лікуванні;
- аналіз якості діагностичної та лікувальної роботи.
- Відділення (кабінет) ендоскопії розташовується в спеціально обладнаних приміщеннях, які повинні відповідати вимогам правил до влаштування, експлуатації, техніки безпеки та санітарним нормам і правилам, з обов’язковим забезпеченням системою заземлення та вентиляції.
- У складі ендоскопічного відділення багатопрофільних лікарень можуть функціонувати:
- кабінет езофагогастродуоденоскопії;
- кабінет колоноскопії;
- кабінет бронхоскопії;
- кімната для миття та знезараження ендоскопічного обладнання та інструментів;
- приміщення для збереження ендоскопічного обладнання;
- кабінет завідуючого відділенням;
- кабінет старшої медичної сестри;
- ординаторська;
- кімната для середнього медичного персоналу та інші.
- Оснащення відділення (кабінету) ендоскопії здійснюється відповідно до рекомендованого табеля ендоскопічного обладнання для оснащення ендоскопічного відділення (кабінету) залежно від категорії медичного закладу.
- Штат персоналу відділення (кабінету) ендоскопії встановлюється згідно з штатними нормативами, виходячи з обсягу роботи, яка виконується або планується, та залежно від місцевих умов на підставі розрахункових норм часу на ендоскопічні дослідження.
- Навантаження на спеціалістів визначається, виходячи із завдань відділення (кабінету) ендоскопії та їх функціональних обов’язків, а також розрахункових норм часу на проведення досліджень, маніпуляцій та операцій.
- У відділенні (кабінеті) ендоскопії ведеться затверджена МОЗ України медична документація і надаються відомості про його діяльність для включення до звіту лікувально-профілактичного закладу.
ПОЛОЖЕННЯ
ПРО ВІДДІЛЕННЯ (КАБІНЕТ) УЛЬТРАЗВУКОВОЇ ДІАГНОСТИКИ
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
- Відділення (кабінет) ультразвукової діагностики (УЗД) входить до складу відділу променевої діагностики, може входити до складу підрозділів функціональної діагностики, клінічних відділень та ін. або існувати як самостійний підрозділ установи.
- Персонал відділення (кабінету) складається із лікарів ультразвукової діагностики, медичних сестер, операційних сестер, якщо у відділенні (кабінеті) застосовуються інтервенційні втручання під контролем ехоскопії, санітарок. Очолює кабінет лікар ультразвукової діагностики.
- Лікарі УЗД, які займаються пренатальною діагностикою, повинні готуватись із числа лікарів-акушерів-гінекологів або мати відповідну підготовку в галузі клінічної пренатальної діагностики.
- ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ
- Проведення кваліфікованого ультразвукового обстеження із застосуванням (при наявності умов) інтервенційних методів.
- Впровадження у практику нових високоефективних методів досліджень, у тому числі спеціальних (допплерографія, інтраопераційна ехографія, методики з контрастуванням тощо).
- Реєстрація та облік обстежених.
- Оформлення та надання висновків за результатами обстежень не пізніше наступного дня після дослідження.
- Виявлення та аналіз причин розбіжностей висновків ультразвукового обстеження із результатами інших діагностичних, клінічних та морфологічних досліджень.
- Участь у проведенні клінічних розборів, клініко-рентгенологічних, клініко-патолого-анатомічних конференцій тощо.
- Систематичний аналіз кількісних та якісних показників діяльності відділення (кабінету):
- Підготовка і надання на вимогу керівництва необхідних матеріалів для складання статистичних звітів.
- Постійне підвищення кваліфікації персоналу.
- Надання консультативної допомоги фахівцям клінічних підрозділів з питань УЗД.
- Впроваджений заходів, спрямованих на збереження матеріальних цінностей, дотримання правил техніки безпеки, забезпечення гарантії якості досліджень.
- Ретельне збереження документації» носіїв діагностичних зображень, ведення оперативного архіву.
- Ефективне використання персональних електронно-обчислювальних машин для обробки та архівування ультразвукових зображень, автоматизації оформлення стандартних протоколів, підготовки висновків тощо.
- ПРИМІЩЕННЯ, ОБЛАДНАННЯ, ШТАТИ
– Перелік приміщень відділення (кабінету) визначається діючими будівельними (БНіП) та санітарними правилами і нормами проектування лікувально-профілактичних установ (СанПіН).
– Для виконання спеціальних (інтервенційних) методик повинні надаватися окремі приміщення (процедурні) згідно з призначенням та з урахуванням санітарно-гігієнічних норм.
– Відділення (кабінет) комплектується обладнанням, необхідним для якісного виконання покладених на нього завдань.
– Штатні нормативи кабінету УЗД при роботі в одну зміну:
- лікар ультразвукової діагностики – 1 посада;
- медична сестра (операційна медична сестра) – 1 посада;
- санітарка – 0,5 посади.
– Штати відділення (кабінету) встановлюються згідно з штатними нормативами кабінетів та виходячи із обсягу робіт та розрахункових норм на проведення УЗД.
– Посада завідуючого відділенням встановлюється при наявності у штаті не менше як 3-х посад лікарів ультразвукової діагностики замість 0,5 посади лікаря ультразвукової діагностики.
– Посада старшої медичної сестри відділення встановлюється відповідно до посади завідуючого замість 0,5 посади медичної сестри.
– Посади медичних сестер встановлюються відповідно до посад лікарів ультразвукової діагностики, включаючи посаду завідуючого.
– Посади операційних медичних сестер встановлюються відповідно до посади лікарів ультразвукової діагностики, які застосовують інвазивні методи втручання під контролем ехоскопії, замість посад медичних сестер.
– Посади санітарок встановлюються із розрахунку 0,5 посади на 1 посаду лікаря ультразвукової діагностики, але не менше 1 посади на кабінет.
– Посада інженера по обслуговуванню ультразвукової діагностичної техніки встановлюється у відділеннях УЗД із розрахунку 0,5 посади на кожні 3 діючі апарати.
– Анестезіологічне забезпечення інвазивних втручань під контролем УЗД та проведення цитологічних, гістологічних, бактеріологічних, біохімічних та ін. досліджень матеріалу, отриманого в процесі втручань, здійснюється за рахунок відповідних підрозділів закладу або додаткового штату співробітників.
- ОРГАНІЗАЦІЯ РОБОТИ
- Завідуючий відділенням (кабінетом) підпорядкований завідуючому підрозділом, до складу якого входить відділення (кабінет), або безпосередньо керівництву закладу, якщо відділення існує самостійно.
- У своїй роботі персонал відділення (кабінету) керується Положенням про відділ променевої діагностики, Положенням про відділення (кабінет) ультразвукової діагностики, затвердженими, даним наказом.
- Діяльність персоналу регламентується його функціональними обов’язками, які випливають із завдань, покладених на відділення (кабінет), складаються завідуючим, затверджуються за підлеглістю.